سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را بجویید که آن رشته میان شما و خداوند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
شنبه 103 اردیبهشت 8: امروز

کاندوم

تذکر: این مطلب صرفا جنبه آموزشی

و اطلاع رسانی دارد

 

آشنایی با کاندوم 

 

کاندوم(CONDOM) چیست؟

کـانـدوم غـلافی اسـت کـه کـه با ایـجـاد مـانع از بارداری و
سرایت بیماریهای منتقله از راه جنسی
(STDs)
جلوگیری
میکند.

کاندوم زنان چیست؟

کاندوم زنانه(FEMIDOMS) بلندتر از کاندوم مردانه بوده و دارای دوحلقه میباشد. قیمت آن از کاندوم مردانه گرانتر و کاربرد آن نیز دشوار تر است. کارایی کاندومهای زنانه 75 درصد میباشد.

 

تاریخچه کاندوم

استفاده از کاندوم به 3000 سال پیش بازمیگردد، زمانی که مصریان باستان برای جلوگیری از انتقال بیماریها غلافی از جنس پارچه تهیه میکردند. سپس کاندوم از روده گوسفند و دیگر غشاهای حیوانی تهیه گردید، و از سال 1800 میلادی تولید انبوه کاندوم های لاستیکی آغاز گردید. از سال 1930 کاندومهای با جنس لاتکس(LATEX)  در دسترس قرار گرفت

 

نکته: سالانه 5 میلیارد کاندوم در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد.

مکانیسم عمل کاندوم:

کاندوم به عنوان یک مانع فیزیکی از ورود اسپرم (منی)  به دستگاه تناسلی زن،  و تماس مستقیم ترشحات بدنی زن  و مرد جلوگیری و به این طریق از بارداری و انتقال میکروارگانیسمهای بیماریزا ممانعت بعمل می آورد.

خصوصیات کاندوم:

1-سایز: در اندازه های استاندارد-بزرگتر از حد معمول(EXTRA LARGE) و کوچکتر (و تنگ تر) از حد استاندارد(SNUG FIT) موجود میباشند.

2-جنس:در سه جنس لاتکس(LATEX)-پلی اورتان(POLYURETHANE) و روده بره(LAMBSKIN) موجود میباشند.

3- شکل: برخی دارای یک سر مخزن دار برای نگهداری و تجمع انزال مرد بوده و برخی نیز فاقد آن میباشند. برخی سطحی صاف داشته وبرخی دارای موج وشیار(RIBBED)  و یا خارهای برجسته(STUDDED) میباشند که باعث تحریک پذیری بیشتر و افزایش لذت جنسی میگردند (بیشتر در خانمها)

4- ضخامت:در ضخامتهای استاندارد-استحکام بالا(EXTRA-STRENGHT) که ضخامت بیشتری داشته و نسبت به پارگی مقاوم ترند-نازک (EXTRA-THIN )  که ضخامت کمتری داشته و استفاده از آنها توصیه نمیگردد.

5- حاوی لغزنده کننده: برخی کاندومها از پیش به مواد لغزنده کننده آغشته شده اند.

6- اسپرم کشها: برخی کاندومها حاوی اسپرم کش نیز میباشند که میتواند اثر بخشی کاندوم را افزایش دهد.

7- بی حس کننده ها: برخی کاندومها به مواد بی حس کننده موضعی همچون بنزوکائین آغشته گردیده اند که با کاهش حساسیت آلت مردان، انزال را به تاخیر می اندازند.

8-برخی کاندومها طعم دار و یا رنگی میباشند.

نکته:کاندومهای ساخته شده از پوست بره حرارت بدن را بهتر هدایت کرده و لذت آمیزش جنسی را افزایش میدهند. اما تنها از بارداری جلوگیری کرده و در مقابل سرایت بیماریهای آمیزشی ناکارآمد می باشند.

نکته: لاتکس از مقاومت کششی بالایی برخوردار است بطوری که میتوان آنرا قبل از اینکه پاره شود تا 800 درصد تحت کشش قرار داد. یعنی یک کاندوم را میتوان تا 120 سانتی متر تحت کشش قرار داد بدون اینکه پاره شود.

نکته:کمترین ضخامت کاندومهای لاتکس 0.046 میلی متر و کاندومهای پلی اورتان 0.02 میلی متر میباشد.

مزایای پلی اورتان نسبت به لاتکس:

1- گرما را بهتر از لاتکس هدایت میکند.
2- مدت زمان بیشتری میتوان آن را نگهداری کرد.
3- سازگار با لغزنده کننده های پایه روغن (نامحلول در آب) میباشد. اما لاتکس تنها با لغزنده کننده های پایه آب (محلول در آب) سازگاری دارد.
4- برای افرادی که به لاتکس حساسیت (آلرژی) دارند مناسب می باشد.
5- برخلاف لاتکس بی بو است.
6- نرمتر و نازک تر از لاتکس است.
7- شرایط نگهداری آن آسانتر از لاتکس است. پلی اورتان را میتوان در حرارت بالاتر نیز نگهداری کرد. (البته نه زیاد بالا)

معایب پلی اورتان:

1- احتمال پارگی آن بیشتر از لاتکس است.
2- گران قیمت تر از لاتکس است.
3- ممکن است در محافظت در برابر بیماریهای آمیزشی موثر نباشند (البته این باور از عدم انجام آزمایشات کافی بروی پلی اورتان نشات گرفته است)

درصد اثر بخشی کاندوم:

میزان کارایی کاندوم چنانچه بصورت غیر مداوم و نادرست استفاده گردد 86 درصد در طول سال (به عبارت دیگر از هر 100 زن 14 زن تا پایان یک سال باردار خواهند شد) و چنانچه بطور مداوم و صحیح از آن استفاده گردد، این میزان به 98 درصد میرسد (به عبارت دیگر از هر 100 زن تنها 2 زن باردار خواهند شد)


 نویسنده ابوذر نعمت الهی در چهارشنبه 88/5/14 و ساعت 1:16 صبح | گفتنیهای دوستان()
:جستجو

بالا

بالا