سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترین همدم، دانش است . [امام علی علیه السلام]
سه شنبه 103 اردیبهشت 11: امروز
در طرح یک فوریتى نمایندگان مجلس پیشنهاد شد:

جریمه ۵ میلیون تومانى براى دارندگان ماهواره
 
186735.jpg
 
تعدادى از نمایندگان مجلس طرحى یک فوریتى را آماده ارائه به مجلس کرده اند که به موجب آن دارندگان آنتن هاى ماهواره اى به جریمه نقدى تا ۵ میلیون تومان محکوم مى شوند.
به گزارش خبرنگار پارلمانى شرق این طرح پس از آن تهیه شد که موج انتقادات نسبت به وضعیت فرهنگى جامعه از جمله بدحجابى زنان بالا گرفت و برخى اقشار مذهبى برنامه هاى مبتذل ماهواره اى را از جمله دلایل وضعیت پیش آمده عنوان کردند. طرح نمایندگان شامل ۱۱ ماده و یک مقدمه است. سعید ابوطالب نماینده تهران و عضو ائتلاف آبادگران خبر یاد شده را اعلام کرد و گفت این طرح آماده ارائه به مجلس است. طرح یاد شده مکمل طرح دیگر نمایندگان براى ساماندهى مد و لباس در کشور است. نمایندگان مجلس همواره انتقاد داشته اند که استفاده گسترده مردم از برنامه هاى ماهواره اى نقش موثرى در تخریب فرهنگ اسلامى جامعه به خصوص قشر جوان بر جاى گذاشته است. از همین رو نمایندگان مجلس هفتم از همان روزهاى اول آغاز به کار خود خواستار مقابله با قاچاقچیان واردکننده تجهیزات ماهواره و استفاده کنندگان از این تجهیزات شده اند. همزمان با اینکه ابوطالب این خبر را اعلام کرد یک عضو دیگر فراکسیون اصولگرایان هم خواستار برپایى کلاس هاى آموزشى دینى و قرآنى براى زنان بدحجاب شد. سیدجلال یحیى زاده نماینده روحانى تفت و میبد این پیشنهاد را در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد. وى گفت: «نیروى انتظامى مى تواند با استفاده از خانم هایى که به استخدام این نهاد درآمده اند، بسیار مودبانه، دلسوز و با صبر زیاد با خانم هاى بدحجاب جلسات آموزشى برگزار کند.»
وى با تاکید بر اینکه این کلاس ها باید واقعاً کلاس آموزش باشد و به نوعى بازداشت موقت نباشد، تصریح کرد: «در این کلاس ها باید شئونات خانم هاى بدحجاب رعایت شود و به نحوى از حضور روانشناسان و آگاهان به امور دین با ادبیات نرم و دلسوزانه استفاده شود.» وى تاکید کرد: راه حل مشکل بدحجابى در جامعه کار فرهنگى است اما اگر بعد از دو یا سه اخطار و کارت زرد، بخواهند همان طور به رفتار ناهنجار خود ادامه دهند باید طبق قانون اقدام تنبیهى صورت گیرد. یحیى زاده گفت: هر سال در ابتداى فصل بهار که قرار مى گیریم، برخى از مسئولین نیروى انتظامى اظهاراتى مى کنند که در جامعه واکنش ایجاد مى کند اما پس از آن هیچ اقدام خاصى صورت نمى گیرد.
• طرح مبارزه با ماهواره چه مى گوید؟
به موجب طرح مبارزه با ماهواره ۲۵۰ میلیون دلار از درآمدهاى نفتى در اختیار صدا و سیما قرار مى گیرد تا برنامه هاى قابل پخش ماهواره به صورت مستقیم براى مردم پخش شود. در مقدمه این طرح آمده است:
در راستاى اجراى بند «ط» ماده ۱۰۴ قانون برنامه چهارم توسعه جهت ایجاد شرایط لازم براى دریافت برنامه هاى صوتى و تصویرى از طریق شبکه هاى اطلاع رسانى کابلى و کانال هاى ماهواره اى، بر اساس ضوابط صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران با در نظر گرفتن شرایط رو به توسعه و پیشرفت سریع کشور و جهان در عرصه  تکنولوژى، ارتباطات و با هدف صیانت از هویت و فرهنگ اسلامى ایرانى این طرح با قید یک فوریت پیشنهاد مى شود.
بر اساس ماده یک، به موجب این قانون تولید، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره هاى پخش مستقیم جز در مواردى که قانون تعیین کرده است ممنوع مى باشد.
طبق ماده ۲ این طرح، وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروى انتظامى و همکارى نیروى مقاومت بسیج نسبت به اعمال ممنوعیت ورود، تولید، توزیع، نصب، راه اندازى، نگهدارى و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره که فاقد مجوز قانونى است اقدام نماید و متخلفین را به مراجع صالحه قضایى معرفى نماید.
در ماده ۳ آمده است: سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران موظف است حداکثر تا شش ماه پس از تصویب این قانون با راه اندازى حداقل سه شبکه  تلویزیونى با گستره  کشورى نسبت به دریافت و پخش همزمان آن دسته از برنامه هاى شبکه هاى ماهواره اى که مغایر با ارزش ها و مبانى فرهنگ اسلامى و ملى نباشد، اقدام نماید، بر اساس بند الف ماده ۴ هم دولت موظف است مجوزهاى لازم براى تاسیس مراکز خصوصى «دریافت از ماهواره و پخش» براى استفاده کنندگان عمومى را در چارچوب مواد این قانون صادر کند.
همچنین بر اساس بند «ب» همین ماده مراکز «دریافت از ماهواره و پخش» موسوم به (دم پ) موسسات خصوصى هستند که با استفاده از تجهیزات فنى دریافت از ماهواره، برنامه هاى رادیو و تلویزیونى را دریافت و توسط ارتباط کابلى در محدوده  مشخص جغرافیایى در ازاى دریافت مبلغ توافق شده در اختیار مشترکان خود قرار مى دهند.
بر اساس ماده ۵ این طرح، شبکه ها و برنامه هاى مجاز براى پخش توسط (دم پ) از طریق شبکه کابلى یا از طریق شبکه داخلى در مجتمع هاى مسکونى، شهرک ها، هتل ها بر اساس ضوابط بین المللى درخصوص حق نشر و توسط سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران مشخص مى گردد که فهرست آن مى تواند در فواصل زمانى مشخص تغییر کرده و در اختیار این مراکز و مجتمع ها قرار گیرد.
همچنین طبق تبصره هاى یک و ۲ این ماده تخلف از ضوابط معین شده در این ماده ضمن لغو مجوز (دم پ) و نیز در مورد مجتمع هاى مسکونى، شهرک ها و هتل ها موجب مجازات مصرح در مواد ۸ و ۹ این قانون خواهد بود و آیین نامه  اجرایى این ماده توسط سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى با هماهنگى وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
مطابق ماده ۶ این طرح به ازاى صدور هر مجوز براى تاسیس یک مرکز (دم پ) مبلغ دویست تا هزار میلیون ریال برحسب تعداد مشترکان (دم پ) توسط سازمان صدا و سیما دریافت مى گردد و براى اجرا و گسترش موضوع ماده ۳ همین قانون هزینه خواهد شد. بر اساس ماده ۷ این طرح دستگاه ها و سازمان هایى که براى انجام وظایف قانونى خویش لازم است از تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده نمایند باید مجوزهاى لازم جهت خرید، نصب و استفاده از تجهیزات را از سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى با هماهنگى وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات کسب نمایند. همچنین طبق تبصره این ماده، استفاده از تجهیزات و تصاویر دریافتى تنها در چارچوب مجوز اخذ شده و تنها براى همان کاربران بدون مجوز ضبط و توزیع مجاز است.
مطابق ماده ۸ مهلت جمع آورى تجهیزات غیرمجاز دریافت از ماهواره از تاریخ تصویب این قانون ۳ ماه مى باشد که پس از دوبار اخطار کتبى به فواصل ۱۵ روز توسط مراجع ذى صلاح، استفاده کنندگان به مجازات نقدى از ۵ تا ۵۰ میلیون ریال محکوم خواهند شد. بر اساس ماده ۹ طرح مذکور واردکنندگان، توزیع کنندگان، تولیدکنندگان و نصب کنندگان غیرمجاز تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره  اموال مکشوفه توسط دادگاه ها، به مجازات نقدى از یکصد تا پانصد میلیون ریال محکوم مى گردند.
مطابق ماده ۱۰ طرح مذکور، وجوه دریافتى بابت مجازات هاى مندرج در ماده ۷ و ۸ این قانون به خزانه واریز و صد درصد آن در راستاى مقابله با تهاجم فرهنگى در اختیار سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى قرار مى گیرد تا در حدود اعتبارات مصوب بودجه  سالانه کل کشور به مصرف برسد. همچنین طبق ماده ۱۱ این طرح دولت موظف است ظرف مدت یک ماه از تصویب این قانون آیین نامه اجرایى آن را تهیه و تصویب نماید.
• سابقه طرح
طرح استفاده از برنامه هاى قابل پخش ماهواره براى اولین بار نیست که در ایران مطرح مى شود. پیش از این هم در مجلس ششم مباحثى در این باره طرح گردید اما به خاطر مخالفت هاى گسترده نهایتاً به سرانجامى نرسید. اما مقابله با دارندگان تجهیزات ماهواره اى که مهم ترین بخش طرح یک فوریتى نمایندگان مجلس هفتم به شمار مى آید پیش از این هم اجرا شده و قوه قضاییه و نیروى انتظامى طرح هاى ضربتى جمع آورى آنتن هاى ماهواره اى از پشت بام ها را اجرا کرده اند. طرح جمع آورى آنتن هاى ماهواره اى به خصوص در ناآرامى هاى تابستان ۱۳۸۲ به صورت جدى تر اجرا گردید.
استدلال این بود که پخش برنامه هاى ماهواره در تحریک مردم براى ریختن به خیابان ها تاثیرگذار بوده و این برنامه ها هم عمدتاً از کانال هاى تلویزیونى متعلق به ضدانقلاب پخش مى شود. البته این بخشى از دلایل مقابله با دارندگان آنتن هاى ماهواره به شمار مى آید. تاثیر برنامه هاى ماهواره اى بر تخریب فرهنگ اسلامى و مذهبى جامعه هم از دیگر دلایل به شمار مى آید. گروه هاى مذهبى در مورد این مسئله حساسیت بیشترى به خرج مى دهند و حتى در تجمعى دو روزه که هفته گذشته مقابل مجلس برگزار شد، زنان تجمع کننده اعتراض هایى را در این مورد عنوان کردند. انتظار مى رود ارائه این طرح به مجلس هم واکنش هاى گسترده اى را در جامعه به دنبال داشته باشد

 نویسنده ابوذر نعمت الهی در دوشنبه 85/2/4 و ساعت 12:6 عصر | گفتنیهای دوستان()
:جستجو

بالا

بالا